Kvällsmat och om hur små ens problem faktiskt är

wpid-20140220_155537.jpgIdag blev det torrsaltat bacon och ett par hackade ägg med smör till kvällsmat. Mums! Inledde dessutom dagen med chiapudding på mandelmjölk (egengjord efter att ha läst innehållsförteckningen på den man kan köpa färdig) och  en liten skål (>1dl) med lchf-müsli och mandelmjölk som mellanmål. Hade jag hållit mig till detta hade matdagen blivit väldigt bra. Både näringsmässigt och mängdmässigt. Istället avrundande jag det hela med lchf-kladdkaka (utan sötningsmedel såklart eftersom jag och min man är mycket skeptiska till dessa) och en klick grädde. För övrigt den absolut godaste kladdkaka jag har ätit!

Jag skulle hem till en vän som behövde ventilera lite då hon har det väldigt körigt i sitt liv just nu och ville inte komma dit tomhänt, varför jag bakade innan. Dessutom så ville Alva baka när hon kom hem från förskolan så det passade ju bra. Helst bakar Alva såklart kanelbullar, och egentligen jag med. Det är något visst med att baka med riktig deg i många moment. Det är rolig, mysigt och barnvänligt. Degen är helt enkelt lekvänlig och det är inte en massa känsliga moment utan Alva kan vara med och göra nästan allt (mäta upp smör och övervaka smältningen, hälla i mjölken, smula och blanda ut jästen, hälla i resterande ingredienser i bakmaskinen, bädda om degen med en handduk när den måste sova lite, kavla, bre på kanelblandning osv). Men eftersom vi inte ska äta det känns det lite bortkastat att stå och baka kanelbullar, även om det är kul.

Oavsett, tillbaka till ämnet. Det är när man pratar med någon som på riktigt har problem som man inser precis hur små ens egna ”stora” problem är. Det känns löjligt att fundera på hur man ska hitta gravidbyxor, att hålla vikten i schack, vilken träningsform man kan hålla på med när man har foglossning, hur mycket (inte om) man lyckas spara denna månaden, om man kommer att klara nästa tentamen osv. Mina problem är fruktansvärt små och obetydliga, även om de såklart upptar en stor del av min tid och tankeverksamhet.

Kommentera

